You are currently viewing Masa Depan Minyak Makanan Yang Paling Serba Boleh Mungkin Terletak Di Amerika Latin

Masa Depan Minyak Makanan Yang Paling Serba Boleh Mungkin Terletak Di Amerika Latin

14/4/2024 : Di Malaysia dan Indonesia, pada masa ini, menyumbang bahagian terbesar keluaran minyak sawit, pokok-pokok tua yang merangkumi sebahagian besar rantau ini sudah kurang produktif. Sementara itu, buruh semakin berkurangan dan kawalan ke atas pembukaan tanah telah diperketatkan, menjadikannya lebih sukar untuk menanam sawit.

Gambar adalah berbeza pada beribu batu jauhnya untuk penanam baru di Colombia dan Guatemala. Di sini, sesetengah petani mengeluarkan hampir dua kali ganda jumlah minyak sehektar, berbanding dengan rakan Asia Tenggara mereka. Di samping itu, untuk mematuhi peraturan Eropah yang mengharamkan import tanaman dari tanah yang baru ditebang, penanam sudah menumpukan perhatian sepenuhnya pada teknologi satelit dan geo-lokasi untuk memastikan rantaian bekalan dapat dikesan sepenuhnya.

Dengan hasil yang tinggi dan keupayaan untuk merayu kepada pangkalan pelanggan yang luas, bebas daripada kebimbangan penebangan hutan, Amerika Latin muncul sebagai sempadan baru untuk minyak sawit, meningkatkan persaingan khususnya di Eropah.

Petani di Amerika Latin “telah belajar daripada kesilapan yang dilakukan oleh Indonesia dan Malaysia dalam hal penebangan hutan,” kata Khor Yu Leng, ahli ekonomi di Segi Enam Advisors, sebuah perundingan di Singapura. “Rantaian bekalan yang pendek, mudah, kelihatan dan pelepasan rendah harus menang dalam permainan yang panjang.”

Eksport minyak sawit dari Amerika Tengah dan Selatan semakin meningkat. Mereka melonjak kira-kira 70% dalam dekad yang lalu, berbanding dengan peningkatan hanya 14% dalam penghantaran global, menurut data Jabatan Pertanian AS — peningkatan mendadak walaupun eksport dari wilayah tersebut masih membentuk hanya 5% daripada jumlah keseluruhan dunia, berbanding dengan hampir 90% dari Indonesia dan Malaysia.

Colombia sudah pun menjadi pengeluar keempat terbesar di dunia dan mempunyai “banyak ruang” untuk membangunkan 600,000 hektar ladangnya, menurut Nicolás Pérez Marulanda, presiden eksekutif Persekutuan Kebangsaan Penanam Kelapa Sawit yang dikenali sebagai Fedepalma. 

Kerajaan telah mengenal pasti kira-kira lima juta hektar yang sangat sesuai untuk sawit tanpa memerlukan penebangan hutan, kata Pérez. Keluasan saiz itu akan meletakkan negara setanding dengan Malaysia dalam kawasan. 

Pengeluar di Colombia sedang bersedia untuk memenuhi keperluan baru daripada peraturan penebangan hutan Eropah, dan kedua-dua negara dan Amerika Latin berpeluang menjadi sumber minyak sawit mampan yang boleh dipercayai untuk pasaran bertaraf tinggi seperti Eropah, kata Pérez.

Sementara itu, petani di Guatemala, pengeksport minyak sawit terbesar di Amerika Latin, juga melihat peningkatan dalam permintaan Eropah kerana negara itu boleh menunjukkan pengeluarannya bebas daripada penebangan hutan melalui pemantauan satelit pihak ketiga, dan pensijilan mampan, kata Karen Rosales,  bekas pengarah eksekutif Persatuan Penanam Sawit Guatemala.

“Masalahnya bukan minyak sawit itu sendiri; ia adalah model perniagaan,” Rosales berkata: “Anda boleh menghasilkan minyak sawit dengan baik atau anda boleh menghasilkan minyak sawit dengan banyak kesan alam sekitar dan sosial.”

Minyak boleh dimakan adalah eksport ketiga terbesar Guatemala, selepas tekstil dan kopi, kata Rosales. Negara Amerika Tengah menghantar 80% daripada minyak yang dihasilkannya dan pasaran terbesarnya ialah Eropah, dengan kira-kira 60% daripada kelapa sawit pergi ke sana. 

Indonesia dan Malaysia juga menggunakan satelit dan dron untuk menunjukkan kebolehkesanan dan membuktikan kemampanan, serta mempunyai sistem pensijilan. Namun, cabarannya jauh lebih besar kerana saiz ladang yang luas, dan ia merupakan perjuangan yang sukar untuk meredakan kebimbangan Eropah terhadap minyak sawit dan penebangan hutan.

Penanam Oscar Emilio Molina Martinez di Guatemala kerap terbang di atas ladangnya untuk meninjau kesihatan pokok, yang merupakan antara yang paling produktif di dunia. Dia mengambil gambar kedudukan geo dan menghantarnya kepada ahli agronomi, yang memeriksa kerosakan oleh perosak, atau kekurangan air dan baja.

Berbeza dengan ladang raksasa di Indonesia dan Malaysia yang terbentang sejauh mata memandang, kebanyakan ladang di negara ini adalah kelompok kecil seluas 500 hektar, terletak di antara mozek pisang, tebu dan ladang kopi.

Negara itu memasuki industri sawit beberapa dekad selepas Indonesia dan Malaysia, kata Molina, presiden Grupo MEME, sebahagian daripada perniagaan milik keluarga yang mempelopori penanaman minyak sawit di negara ini pada 1980-an. “Kami mulakan kemudian. Kami mempunyai lebih banyak alat seperti satelit; kami mempunyai komitmen kemampanan dan perubahan iklim,” katanya.

Purata nasional bagi hasil minyak sawit di Guatemala ialah 5.86 tan sehektar, kata Rosales. Purata di Colombia ialah 3.66 tan dan 3.27 tan pada asas global, menurut Pérez. Negara-negara di Amerika Latin “akan terus meningkatkan hasil mereka,” kata Julian McGill, ahli ekonomi pertanian dan pengarah urusan perundingan Glenauk Economics.

Hantar blog ini kepada :