You are currently viewing Kerajaan Serius Dalam Menyelesaikan Isu Industri Minyak Sawit, Kata Johari

Kerajaan Serius Dalam Menyelesaikan Isu Industri Minyak Sawit, Kata Johari

BINTULU 27/4/2024 : Kerajaan persekutuan serius dalam menyelesaikan isu yang menyelubungi industri sawit di negara ini, kata Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Isu tersebut, khususnya isu alam sekitar dan sosial, boleh menjejaskan potensi eksport RM102 bilion dalam masa negara mengeluarkan antara 18.5 tan hingga 18.6 tan minyak sawit mentah.

Isu tersebut akan kembali kepada kedua-dua kerajaan persekutuan dan negeri yang mendapat manfaat daripada industri dari segi kutipan cukai, hampir satu juta orang yang bekerja dalam industri ini dan 450,000 pekebun kecil di seluruh negara.

“Anda tahu kami sedang menghadapi isu besar sekarang di dunia. Anda tidak pernah melihatnya kali terakhir tetapi dalam 15 tahun yang lalu orang ramai sedang bercakap tentang alam sekitar di mana-mana sahaja anda pergi.

“Jika kita tidak dapat menangani isu alam sekitar, kita akan terjejas. Sebab itu kerajaan perlu mengaudit (di bawah skim pensijilan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO)),” katanya ketika merasmikan Sarawak Oil Palms’ ( SOP) Loji Penapisan dan Fraksinasi 2 di Kawasan Perindustrian Kidurong Fasa 2 di sini hari ini.

Malaysia, kata Johari, tidak sepatutnya dihukum jika negara itu didapati tidak mematuhi prinsip dan kriteria Meja Bulat Minyak Sawit Lestari (RSPO).

“Saya sentiasa menegaskan kepada wakil Kesatuan Eropah setiap kali saya mempunyai peluang untuk bercakap dengan mereka bahawa jika mereka kecewa dengan isu-isu di Malaysia, mereka harus bekerjasama dengan kami secara rapat tentang bagaimana untuk menjadikan negara seperti kami sebagai penanda aras minyak makan untuk dunia.

“Sebab bagi setiap hektar tanah yang kita gunakan, berkali ganda minyak makan yang boleh dihasilkan berbanding minyak soya, minyak biji sesawi atau minyak bunga matahari. ” katanya.

Beliau menambah bahawa Malaysia bersedia untuk duduk bersama wakil dan membincangkan bagaimana untuk menambah baik dan menjadi contoh kepada dunia dalam pengeluaran minyak makan.

Beliau berkata pengeluaran minyak sawit adalah industri penting di Malaysia yang boleh meningkatkan ekonomi negara melalui aktiviti huluan dan hilirannya.

Sumber maklumat :

NST, 27/4/2024

Hantar blog ini kepada :