You are currently viewing Harga Minyak Sawit Melantun Semula Daripada Penurunan Dua Hari Berturut

Harga Minyak Sawit Melantun Semula Daripada Penurunan Dua Hari Berturut

SINGAPURA 26/4/2024 : Niaga hadapan minyak sawit Malaysia melantun semula daripada kejatuhan dua hari pada Jumaat di tengah kemerosotan hasil dan permintaan domestik yang mencukupi, walaupun penjualan dalam pesaing Dalian menghadkan keuntungan.

Kontrak penanda aras minyak sawit bagi penghantaran Julai di Bursa Malaysia Derivatives Exchange meningkat RM17, atau 0.44 peratus kepada RM3,891(AS$815.04) satu tan metrik menjelang rehat tengah hari. Kontrak itu turun kira-kira 0.8 peratus untuk minggu ini.

Hasil masih merosot dan pengeluaran Mei mungkin tidak melihat peningkatan yang ketara, manakala permintaan tempatan terutamanya untuk biodiesel, sebahagian besarnya kekal utuh, kata Paramalingam Supramaniam, Pengarah di broker Pelindung Bestari yang berpangkalan di Selangor.

Walau bagaimanapun, tekanan jualan mendapat momentum semula pada hari Jumaat di tengah-tengah kemerosotan dalam Bursa Komoditi Dalian apabila pedagang terus menjual kedudukan mereka dengan menjangkakan kerugian selanjutnya dalam pasaran, menjadikannya “sukar untuk sawit membalikkan jualan ini walaupun asas yang kukuh”, Supramaniam menambah.

Kontrak minyak soya paling aktif Dalian jatuh 0.13 peratus, manakala kontrak minyak sawit susut 0.24 peratus. Harga minyak soya di Chicago Board of Trade naik 0.68 peratus.

Soya naik kerana cuaca kering dan panas sepanjang musim di utara Argentina mungkin menyebabkan pertukaran bijirin Buenos Aires mengurangkan anggarannya untuk tanaman kacang soya 2023/24 negara itu.

Minyak sawit dipengaruhi oleh pergerakan harga minyak berkaitan kerana mereka bersaing untuk mendapatkan bahagian dalam pasaran minyak sayuran global.
Harga minyak meningkat apabila pemain mengambil kira komen setiausaha Perbendaharaan AS bahawa ekonomi negara berkemungkinan berada dalam kedudukan yang lebih kukuh daripada yang ditunjukkan oleh data suku pertama yang lemah, ditambah pula dengan kebimbangan bekalan ketika konflik berterusan di Timur Tengah.

Niaga hadapan minyak mentah yang lebih kukuh menjadikan sawit pilihan lebih menarik untuk bahan mentah biodiesel.

Ringgit Malaysia sebahagian besarnya tidak berubah dan menuju kenaikan 0.1 peratus untuk minggu itu, selepas kerugian mingguan tiga berturut-turut.

 

Sumber maklumat :

Business Times

Hantar blog ini kepada :