You are currently viewing Bakul Ergonomik Inovatif Meredakan Sakit Badan Di kalangan Petani Nanas

Bakul Ergonomik Inovatif Meredakan Sakit Badan Di kalangan Petani Nanas

Sekumpulan penyelidik Universiti Putra Malaysia (UPM) berjaya mencipta bakul penuaian nanas ergonomik yang inovatif yang mampu mengurangkan sakit belakang semasa penuaian nanas dan mengurangkan risiko kesan jangka panjang sakit muskuloskeletal pada otot, tulang, saraf dan sendi.

 

 

Bakul penuaian atau lanjung nanas (bakul panjang dan nipis) yang dibawa di belakang petani untuk memegang nanas yang dituai dilengkapi dengan ciri-ciri yang memberi keselesaan kepada petani, tidak seperti bakul rotan yang digunakan secara meluas pada masa ini.

 

 

 

Inovasi yang digelar sebagai ‘Bakul Penuaian Buah Pintar’ (Sumosack) direka untuk mengagihkan beban nanas mengikut bahagian dan saiz otot belakang petani yang berbeza.

Ketua kumpulan penyelidik, Prof. Madya Dr Emilia Zainal Abidin berkata mereka mengukur saiz badan 50 petani nanas menggunakan ukuran antropometri dan menggunakan saiz purata untuk menghasilkan bakul penuaian yang direka berdasarkan struktur punggung badan petani.

 

 

Tambahnya, bakul penuaian mempunyai lubang yang boleh disesuaikan mengikut ketinggian dan saiz badan petani.

“Ia dilengkapi dengan takal boleh laras dan tuil untuk membuka dan menutup bahagian bawah bakul penuaian, dan ini membolehkan petani memunggah nanas dengan mudah semasa ia dalam keadaan berdiri tanpa perlu membongkok.

“Ini sangat berbeza dengan bakul rotan yang digunakan ketika ini kerana petani mengalami lenturan yang berlebihan untuk memunggah nanas dari bakul di belakang mereka. Inovasi ini menghapuskan kedudukan janggal yang menyebabkan sakit belakang, otot dan sendi”, katanya.

Prof Madya Dr Emilia, yang juga pensyarah di Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Pekerjaan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM, berkata bakul ergonomik itu mempunyai empat tali boleh laras yang boleh mengeratkan ikatan di belakang, bahu petani dengan betul. , dada dan pinggang.

Bakul ergonomik diperbuat daripada keluli tahan karat dan aluminium dan beratnya kira-kira 4 kg berbanding bakul rotan yang beratnya melebihi 5 kg.

Ia boleh memuatkan antara 40 dan 45 kg nanas. Ini lebih kurang 30 peratus lebih ringan berbanding kapasiti bakul rotan yang kira-kira 70kg, sekali gus meringankan beban yang ditanggung petani.

“Kami mahu mencegah sakit belakang di kalangan petani, termasuk kesan jangka panjangnya terhadap kualiti hidup,” katanya.

Untuk mencapai matlamat ini, mereka menghasilkan bakul ergonomik berdasarkan bentuk ringkas yang direka oleh pelajar prasiswazah pada 2017 sebelum menambah baiknya selepas menerima geran bernilai RM130,000 daripada Skim Geran Penyelidikan Fundamental (FRGS) yang dibiayai oleh dana SME Corp pada 2018 yang disalurkan melalui Yayasan Inovasi Malaysia.

Selain daripada Prof. Madya Dr. Emilia, pelajar PhD, Mohd Hasif Malek, dan empat pelajar sarjana dan pasca siswazah juga merupakan ahli kumpulan penyelidik. Bakul ergonomik ini telah dipatenkan.

Sumber maklumat :

UPM

Hantar blog ini kepada :