You are currently viewing Di Kuantan, Sisa Makanan Ramadan Ditukar Kepada Baja

Di Kuantan, Sisa Makanan Ramadan Ditukar Kepada Baja

8/4/2024 : Selepas berbuka puasa Ramadan di luar masjid di Malaysia, orang ramai membuang sisa makanan mereka ke dalam mesin yang menukar sisa makanan menjadi baja organik untuk tanaman.

Inisiatif sederhana kerajaan di negeri tengah Pahang itu bertujuan untuk mengurangkan pembaziran, terutamanya semasa bulan mulia umat Islam apabila sejumlah besar makanan dibuang setiap hari.

Mesin mudah alih itu telah ditempatkan di sebuah taman di tengah-tengah ibu negeri Kuantan pada bulan Ramadan yang mana ramai keluarga berkumpul setiap petang untuk menjamu selera dengan hidangan tempatan yang murah selepas seharian berpuasa.

Mesin itu memproses 25 kilogram (55 paun) sisa sehari, kata Sharudin Hamid, Pengarah Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Negeri, yang memulakan projek perintis tahun lepas.

Jumlah itu adalah sebahagian kecil daripada lebih 13,000 tan makanan yang dihantar ke tapak pelupusan sampah di sekitar negeri di kawasan majoriti Islam setiap hari, lebih-lebih lagi semasa Ramadan, tetapi Sharudin berkata ia membantu meningkatkan kesedaran tentang pembaziran makanan.

“Objektif utama adalah untuk memastikan bahawa sisa tidak dihantar ke tapak pelupusan sampah,” kata Sharudin kepada AFP.

“Ini telah memberi kesan yang besar kepada kami, kerana orang ramai semakin sedar tentang pemuliharaan alam sekitar, terutamanya dari segi pengurangan sisa makanan.”

Sisa makanan dibuang ke dalam mesin yang mana ia perlahan-lahan dicampur dengan sekam padi dan habuk papan selama 48 jam.

Sisa yang berwarna kecoklatan itu kemudiannya dibungkus dan diberikan kepada petani untuk digunakan sebagai baja pada tanaman mereka.

Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Pahang mempamerkan baja organik yang diproses oleh mesin kompos di Kuantan.

“Benda yang tumbuh daripada baja itu juga boleh menjadi makanan, yang sekali lagi boleh dikompos menjadi baja. Jadi ada kitaran semula jadi,” kata Abdul Shukor Mohamad Salleh, 27, ketika membeli makanan tempatan di pasar makanan Ramadan di Kuantan.

Di petak kecilnya berhampiran bandar, Zulyna Mohamed Nordin, 53, menyembur baja cecair organik hasil sisa makanan kitar semula pada tanaman sayur, pisang dan nanasnya.

Dia menerima 30 kilogram baja setiap bulan dan lebih sedikit pada bulan Ramadan.

“Saya telah berhenti daripada menggunakan input kimia yang mahal sejak Jun tahun lalu. Ini semula jadi, organik, dan meningkatkan produktiviti,” kata Zulyna kepada AFP.

“Sayuran berdaun saya lebih besar dan lebih hijau.” Katanya.

Sumber maklumat :

NST

Hantar blog ini kepada :