You are currently viewing Kerajaan Digesa Untuk Menggiatkan Penggunaan Dolomite Dalam Pertanian Bagi Membendung Kesan Kenaikan Harga Baja

Kerajaan Digesa Untuk Menggiatkan Penggunaan Dolomite Dalam Pertanian Bagi Membendung Kesan Kenaikan Harga Baja

26/5/2022 : Kerajaan harus meneroka penggunaan dolomite dalam sektor pertanian bagi membendung kenaikan kos baja serta dedak untuk ternakan.

Pengarah Urusan Perlis Dolomite Industries Sdn Bhd Yong Norita Ahmad memberitahu The Malaysian Reserve bahawa terdapat pelbagai potensi pada dolomite untuk membantu menangani isu keselamatan makanan yang mengancam negara ketika ini.

Dolomite, sejenis batu kapur, membekalkan nutrien yang berharga kepada tumbuhan dan membantu mengubah pH tanah dengan menaikkannya supaya sepadan dengan keperluan tumbuhan.

Di Perlis, tempat kilangnya terletak, dolomite mempunyai peratusan tertinggi kandungan magnesium iaitu kira-kira 22%. Nilai kalsium pula adalah antara 30% hingga 34%. Makronutrien ini penting untuk memperkasakan tumbesaran tanaman.

“Cabaran paling sukar adalah untuk mendapatkan petani tempatan kita beralih daripada menggunakan baja kimia kepada dolomite walaupun ia menjimatkan kos dan lebih selamat,” tambahnya.

“Begini, jika kita berjaya memperbaiki tanah sawah padi kita dan juga tanaman kita, bayangkan berapa banyak yang kita dapat jimat dan menjamin bekalan makanan kita. Soalan saya ialah mengapa tiada usaha bersepadu untuk mempromosikan mineral ini untuk sektor kita?”

Sebagai satu-satunya syarikat Bumiputera yang terlibat dalam perlombongan dolomite, Yong Norita berkata kerajaan harus melihat kepada faedah mineral itu, terutamanya keupayaannya untuk merawat dan mengaktifkan tanah dan tumbuhan yang terjejas.

“Daripada membiarkan tanah yang tidak dirawat menjadi terbuang, dolomite akan dapat merawat dan memulihkan tahap keasidannya,” jelasnya.

Yong Norita berkata, testimoni keunggulan dolomite yang disampaikan oleh pelanggan boleh dibaca daripada laman web syarikatnya.

“Saya menggesa kerajaan untuk mengkaji penggunaan dolomite dalam sektor pertanian dan berhenti bergantung sangat kepada baja kimia,” tambahnya.

Sehubungan itu, Yong Norita menambah bahawa Perlis Dolomite Industries akan menubuhkan sebuah kilang untuk menghasilkan makanan tambahan untuk ruminan dan ayam berasaskan dolomite itu sendiri.

“Inilah yang boleh dilakukan oleh mineral ajaib ini, dan kerajaan harus memanfaatkan potensinya,” kata usahawan berusia 53 tahun itu.

 

Sumber maklumat :

The Malaysian Reserve

Hantar blog ini kepada :