You are currently viewing Kuchai Tanaman Dapur

Kuchai Tanaman Dapur

Kuchai sejenis tanaman dapur yang mudah hidup bahkan boleh ditanam di anjung rumah dengan kotak polistrin atau dalam pasu. Bagaimanapun, kotak polistrin itu perlu ditebuk lubang di bahagian bawah bagi mengelakkan air bertakung. Media tanaman boleh pilih top soil atau campuran tanah hitam.

Benih kuchai yang baik adalah dari ubi kuchai. Ubi kuchai dapat tumbuh dan membiak dengan baik berbanding biji benih yang biasanya sangat susah bercambah. Ubi kuchai ditanam ke dalam tanah, hanya membiarkan kira – kira 1 – 2cm pangkal batang yang nampak. Selepas 3 – 4 minggu ditanam, kuchai sudah boleh dikutip hasil dengan pisau yang memotong di aras 2 – 3cm dari paras tanah. Selepas dipotong, ubi kuchai akan tumbuh lagi, dalam masa 3 minggu ia boleh dituai sekali lagi. Beginilah seterusnya sehingga bertahun – tahun.

Tanaman kuchai memang sedap dimakan sama ada dimasak bersama telur atau dengan pelbagai resipi lain. Memandang – kan tanaman ini sangat senang ditanam, kini ia sangat popular serta diminati oleh penanam yang mengusahakan tanaman ini di laman rumah masing – masing. 

Hantar blog ini kepada :