You are currently viewing Rivoira Melancarkan Varieti Buah Kiwi Baru Dengan Isi kuning, Rasa Manis Tulen Dan Tiada Rerambut

Rivoira Melancarkan Varieti Buah Kiwi Baru Dengan Isi kuning, Rasa Manis Tulen Dan Tiada Rerambut

Baru-baru ini, Syarikat Rivoira melancarkan dua jenis baru buah kiwi berisi kuning, yang rasanya lebih manis daripada varieti hijau dan mempunyai keasidan hampir sifar.

Kedua-dua jenis buah kiwi baru ini telah dibangunkan oleh syarikat buah Itali Rivoira dengan kerjasama pakatan pembiakan NKP-Loji Kiwi Baru. Ia akan dijual bersama di bawah nama dagangan KiKoKa, dengan Rivoira bertanggungjawab untuk pemasaran eksklusif. Kiwi akan ditanam di negara seperti Greece dan dieksport ke tempat seperti UK, Itali, New Zealand dan Indonesia.

Dua varieti baru itu ialah AC497076, varieti matang awal yang dituai pada pertengahan hingga akhir September, dan AC501022, dituai pada pertengahan Oktober. Isi jenis buah kiwi baru berwarna kuning cerah, kulitnya tidak mempunyai rerambut sama sekali, dan rasanya hampir manis tulen tanpa rasa masam. Selain itu, kandungan vitamin C sangat tinggi, dan nilai pemakanannya lebih tinggi daripada jenis berisi hijau. Antaranya, buah AC501022 mempunyai purata berat 130g dan boleh disimpan selama 150 hari. Ia mempunyai rupa yang cantik, saiz yang besar dan hasil yang tinggi.

Selepas tujuh tahun ujian, kedua-dua varieti ini mempunyai tempoh penyimpanan lepas tuai yang panjang dan boleh dijual sehingga pertengahan Mei tahun berikutnya. Selain itu, varieti baru ini mempunyai daya tahan yang baik terhadap varian patogen Pseudomonas syringae buah kiwi (PSA) dan boleh menahan serangan bakteria dengan baik.

Sehingga kini, Rivoira telah memberikan lesen penanaman kepada 12 syarikat seluas 1,500 hektar dan baru-baru ini menuai kumpulan pertama kira-kira 450 tan buah komersial. Rivoira merancang untuk mewujudkan rangkaian penanam global di negara pengeluar utama buah kiwi. Negara ia ditanam pada masa ini termasuk Itali, Greece dan Sepanyol, dan ia dijangka menambah 200 hektar kebun pada tahun 2024.

 

Hantar blog ini kepada :