You are currently viewing India Melanjutkan Larangan Eksport Bawang Ke Malaysia Dan Negara Lain Sehingga Diberitahu Menjelang Pilihan raya Umum

India Melanjutkan Larangan Eksport Bawang Ke Malaysia Dan Negara Lain Sehingga Diberitahu Menjelang Pilihan raya Umum

MUMBAI 23/3/2024 : India telah melanjutkan larangannya terhadap eksport bawang sehingga diberitahu — satu langkah mengejut yang dibuat menjelang pilihan raya umum dan dijangka memburukkan lagi harga tinggi bawang di beberapa pasaran luar negara.

Dikenakan oleh India — pengeksport sayur terbesar di dunia — pada Disember, larangan itu dijadualkan tamat pada 31 Mac. Peniaga menjangkakan larangan asal itu akan ditarik balik kerana harga bawang tempatan telah turun lebih separuh sejak sekatan eksport dilaksanakan.

Namun, kerajaan India mengeluarkan arahan lewat semalam bahawa larangan itu akan kekal sehingga diberitahu kelak.

“Pelanjutan itu mengejutkan dan tidak perlu sama sekali memandangkan harga telah jatuh susulan peningkatan bekalan daripada tanaman musim baru,” kata seorang eksekutif di firma eksport yang berpangkalan di Mumbai, yang enggan dikenali.

Harga bawang di beberapa pasaran borong di Maharashtra, negeri pengeluar bawang terbesar, telah jatuh kepada 1,200 rupee (RM68) setiap 100 kg daripada 4,500 rupee pada Disember, kata eksekutif itu.

Perdana Menteri Narendra Modi sedang mencari penggal ketiga berturut-turut dalam pilihan raya akan datang yang akan diadakan selama hampir tujuh minggu mulai 19 April.

Negara-negara seperti Bangladesh, Malaysia, Nepal dan Emiriah Arab Bersatu bergantung kepada import dari India untuk mengisi jurang domestik dalam bekalan bawang dan kebanyakan negara itu bergelut dengan harga tinggi sejak larangan itu.

“Langkah India akan menyebabkan pengeksport pesaing menaikkan harga jauh lebih tinggi kerana pembeli tidak mempunyai pilihan,” kata seorang lagi eksekutif di sebuah syarikat eksport yang berpangkalan di Mumbai.

Peniaga menganggarkan bahawa India yang mempunyai masa penghantaran yang lebih pendek daripada pesaing seperti China atau Mesir untuk banyak pasaran, menyumbang lebih separuh daripada semua import bawang oleh negara Asia.

India mengeksport rekod 2.5 juta tan metrik bawang pada tahun kewangan yang berakhir pada 31 Mac 2023.

Sumber maklumat :

Malay Mail

Hantar blog ini kepada :