You are currently viewing Kesan “Kombo Dwi” Membimbangkan Petani  

Kesan “Kombo Dwi” Membimbangkan Petani  

PETALING JAYA 23/3/2024 : Sektor pertanian Malaysia sedang bergelut dengan kesan teruk suhu tinggi dan bekalan air yang semakin berkurangan, menimbulkan cabaran besar kepada penanaman tanaman dan penternakan.

Presiden Persekutuan Persatuan Pekebun Sayuran Lim Ser Kwee berkata petani bimbang gabungan dua itu boleh mengakibatkan kerugian dan gangguan rantaian bekalan.

“Sejak dua minggu lalu, tiada hujan turun menyebabkan paras air sungai turun.

“Walaupun kebun sayur di sekyor huluan mungkin masih mempunyai bekalan air yang mencukupi, tetapi mereka yang berada di sektor hiliran menghadapi kekurangan bekalan air.

“Petani bimbang akan berlaku kerugian dan pengurangan 10% dalam penanaman sayur-sayuran sekiranya cuaca panas berterusan tanpa sebarang hujan tidak lama lagi,” katanya.

Lim berkata yang paling teruk terjejas ialah Johor, Pulau Pinang dan Melaka yang mana cuaca panas melampau menyebabkan kekurangan air di beberapa kebun sayur yang terletak berhampiran sungai, mengakibatkan penuaian tertangguh.

“Sayuran daun mengambil masa 30 hari untuk matang dan kini mengalami kelewatan sehingga lima hari kerana penyiraman berkurangan.

“Ini menyebabkan beberapa jenis sayuran menjadi layu,” tambahnya.

Lim juga berkata tanaman seperti timun memerlukan penyiraman dua kali sehari manakala sayur-sayuran daun memerlukan penyiraman yang mencukupi tidak seperti bendi yang disiram dua hari sekali atau kubis yang memerlukan lebih sedikit penyiraman.

Beliau kesal kekurangan dasar kerajaan untuk membantu petani tempatan daripada kesan berkaitan iklim dan berkata pergantungan kepada sayur-sayuran yang diimport hanya akan menaikkan harga untuk pengguna.

Cameron Highlands, yang terkenal dengan cuaca sederhana sepanjang tahun, juga tidak terlepas daripada musim panas dan kering.

Timbalan Presiden Persatuan Penanam Sayur Cameron Highlands Lau Weng Soow berkata bekalan air tanah tinggi telah berkurangan, mengakibatkan paras air sungai lebih rendah akibat kekurangan taburan hujan sejak dua minggu lalu.

Beliau berkata perubahan cuaca sejak beberapa tahun kebelakangan ini mengakibatkan corak cuaca tidak teratur seperti keadaan panas terik ketika musim kemarau.

Setiausaha Persatuan Penternak Ayam Kecil dan Sederhana Johor Lau Ka Leng berkata cuaca yang lebih panas menjejaskan pertumbuhan ayam.

“Ayam biasanya akan makan lebih sedikit dan lebih suka minum lebih banyak air semasa keadaan panas,” katanya.

Beliau berkata penternak ayam juga perlu memasang lebih banyak kipas dan penyiram air untuk menurunkan suhu di ladang mereka.

Pada masa ini, Lau berkata pengeluaran ayam masih belum terjejas dan mampu memenuhi permintaan pasaran.

Presiden Persatuan Pembangunan Akuakultur Malaysia Benedict Lim Chin Khian berkata ternakan ikan dan udang turut terjejas akibat perubahan luar biasa dalam corak cuaca.

Beliau berkata, peningkatan mendadak dalam suhu air boleh mengakibatkan tekanan kepada makhluk akuatik ini, yang membawa kepada kadar kematian yang lebih tinggi.

“Sejak pertengahan Februari, gabungan suhu terik dan hujan lebat yang tidak dijangka telah mengganggu paras pH dan ammonia air.

“Perubahan drastik dalam kualiti air ini menyebabkan ikan dan udang lebih terdedah kepada penyakit,” katanya sambil menambah penternak perlu lebih berhati-hati dalam memantau kualiti air di ladang mereka.

Lim juga mendakwa ramai ahli telah melaporkan kerugian sejak beberapa minggu lalu walaupun jumlahnya masih belum ditentukan.

Bagaimanapun, katanya terdapat bekalan udang dan ikan baka ladang yang mencukupi seperti kerapu merah, siakap dan kerapu.

Tinjauan baru-baru ini oleh Institut Penyelidikan Khazanah menunjukkan bahawa perubahan dalam corak hujan sejak lima tahun lalu telah memberi kesan kepada hasil tanaman, melibatkan 75.6% pekebun kecil.

Tinjauan itu juga mendapati pekebun kecil agrimakanan yang berisiko tinggi terhadap cuaca ekstrim adalah di Sarawak, Kelantan dan Pahang, diikuti oleh Perak dan Sabah.

Penanam tanaman adalah yang paling mengambil berat tentang perubahan dalam corak hujan berbanding ternakan dan akuakultur.

Penemuan itu berdasarkan tinjauan terbesar yang dilakukan ke atas kira-kira 3,300 pekebun kecil yang terlibat dalam tanaman, akuakultur dan ternakan, yang ditanya 58 soalan untuk menghasilkan 135,300 titik data.

Mereka yang ditinjau ialah 2,100 pekebun kecil tanaman, 816 pekebun kecil ternakan dan 702 pekebun kecil akuakultur.

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia, cuaca panas dijangka berterusan sehingga pertengahan April berikutan kekurangan awan pembawa hujan dan fenomena ekuinoks.

 

Sumber maklumat :

The Star

Hantar blog ini kepada :