You are currently viewing 420,000 Ha Kebun Getah Di Malaysia Tidak Ditoreh,Terpaksa Mengimport RM6 bilion Susu Getah Setahun

420,000 Ha Kebun Getah Di Malaysia Tidak Ditoreh,Terpaksa Mengimport RM6 bilion Susu Getah Setahun

KUALA LUMPUR 11/3/2024 : Satu kertas Kabinet untuk menangani masalah yang dihadapi pekebun kecil getah sedang dirangka oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta Kementerian Perladangan dan Komoditi.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, berkata antara isu itu ialah penyakit gugur daun Pestalotiopsis (PLFD), kekurangan tenaga kerja, dan pokok yang belum diterokai di seluruh negara.

“Terdapat kira-kira 420,000 hektar (ladang getah) yang tidak ditoreh.

“Saya juga bertemu dengan persatuan pekebun kecil, dan kami membincangkan beberapa cara baru untuk menangani isu ini termasuk harga lantai getah.

“Walaupun kerajaan telah menaikkan harga lantai melebihi tahun sebelumnya, saya rasa kita patut lakukan sesuatu kerana susu getah import sahaja mencecah RM6 bilion setahun, sedangkan kita adalah pengeluar getah asli terbesar,” katanya di Dewan Rakyat pada Isnin (11 Mac). ) ketika menggulung perbahasan usul ucapan terima kasih atas titah Diraja bagi kementeriannya.

Beliau juga berkata pendekatan teknologi dan pemasaran baru diperlukan untuk membantu pekebun kecil mengatasi masalah mereka.

Terdahulu, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh (PN-Paser Puteh) ketika mencelah meminta kerajaan mengambil pendekatan khas bagi memenuhi pengeluaran dan permintaan getah negara.

Beliau berkata ini perlu bagi membantu pekebun kecil yang terpaksa menukar tanaman apabila PLFD menyerang pokok mereka.

Ahmad Zahid berkata 63,239.80 hektar pokok getah milik pekebun kecil di seluruh negara dikenal pasti dijangkiti PLFD.

“Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) telah memainkan peranan dalam melaksanakan program rawatan dan pencegahan PLFD, dengan menyembur bahan kimia empat kali setahun,” katanya.

Sumber maklumat :

The Star

Hantar blog ini kepada :