You are currently viewing Stok Minyak Sawit Malaysia Jatuh Ke Paras Terendah Dalam 10 bulan Apabila Eksport Melonjak

Stok Minyak Sawit Malaysia Jatuh Ke Paras Terendah Dalam 10 bulan Apabila Eksport Melonjak

KUALA LUMPUR / MUMBAI 15/4/2024 : Stok minyak sawit Malaysia pada akhir Mac jatuh ke paras terendah dalam tempoh 10 bulan apabila lonjakan eksport mengimbangi lantunan semula dalam pengeluaran, kata pengawal selia industri pada Isnin.

Pengurangan dalam stok di Malaysia, pengeluar minyak sawit kedua terbesar di dunia selepas Indonesia, akan membantu dalam menyokong niaga hadapan penanda aras, yang meningkat kepada paras tertinggi satu tahun awal bulan ini.

Stok minyak sawit Malaysia pada akhir Mac jatuh 10.68% daripada bulan sebelumnya kepada 1.71 juta tan metrik, terendah sejak Mei lalu – data daripada pengawal selia industri Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB).

Pengeluaran minyak sawit mentah (MSM) meningkat 10.57% dari Februari kepada 1.39 juta tan, manakala eksport minyak sawit meningkat 28.61% kepada 1.32 juta tan, kata MPOB.

Tinjauan Reuters meramalkan inventori Mac pada 1.79 juta tan, penurunan 6.65% daripada bulan sebelumnya, dengan pengeluaran pada 1.38 juta tan dan eksport pada 1.23 juta tan.

Laporan MPOB adalah yakin untuk pasaran, Anilkumar Bagani, ketua penyelidik broker minyak sayuran Sunvin Group berkata.

“Stok MSM semakin susut dengan cepat, dan ia boleh jatuh lebih jauh menjelang akhir April. Keluaran Malaysia boleh turun pada separuh pertama April kerana cuti Ramadan, manakala eksport dalam tempoh itu lebih tinggi berbanding bulan lepas,” katanya.

Stok MSM pada akhir Mac jatuh kepada 797,974 tan, terendah sejak Mac 2022, data MPOB menunjukkan.

Memandangkan eksport minyak kacang soya dari Amerika Selatan dijangka meningkat dalam beberapa bulan akan datang, eksport minyak sawit mungkin mengalami tekanan, kata seorang peniaga yang berpangkalan di New Delhi.

Ini kerana minyak kacang soya didagangkan pada harga diskaun kepada minyak sawit, yang akan mengehadkan harga minyak sawit walaupun saham jatuh, kata peniaga itu.

Minyak sawit dipengaruhi oleh pergerakan harga minyak berkaitan kerana mereka bersaing untuk mendapatkan bahagian dalam pasaran minyak sayuran global.

 

Sumber maklumat :

The Star

Hantar blog ini kepada :