You are currently viewing HDC Menyokong Gesaan Johari Ghani Untuk MSPO Bersama Sijil Halal Sebagai Keperluan Untuk Memasarkan Minyak Sawit

HDC Menyokong Gesaan Johari Ghani Untuk MSPO Bersama Sijil Halal Sebagai Keperluan Untuk Memasarkan Minyak Sawit

12/3/2024 : Halal Development Corporation Bhd (HDC) telah menyokong saranan Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani untuk menggabungkan pematuhan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO) bersama pensijilan Halal sebagai keperluan untuk pemasaran minyak sawit.

HDC berkata amalan minyak sawit mampan harus sepadan dengan piawaian Halal kerana ia menunjukkan komitmen Malaysia terhadap prinsip Islam dan alam sekitar.

Sinergi antara pensijilan Halal dan MSPO mewakili peluang besar bagi industri minyak sawit, kata pengerusi HDC Khairul Azwan Harun. 

“Kami percaya dengan menggalakkan amalan mampan dalam pengeluaran minyak sawit, Malaysia boleh meningkatkan lagi kedudukannya sebagai pembekal utama produk halal di seluruh dunia,” katanya dalam satu kenyataan.

Walaupun turun naik kecil, permintaan global untuk derivatif dan produk sampingan minyak sawit yang diperakui halal kekal kukuh, mengekalkan laluan yang stabil di tengah-tengah dinamik pasaran yang berubah-ubah. 

Pada 2022, minyak sawit halal bernilai RM2.79 bilion telah dieksport daripada RM59.46 bilion jumlah eksport minyak sawit.

Rakyat dari India, China, Jepun, Korea dan pelbagai negara Eropah seperti Belanda semakin mencari ramuan minyak sawit yang disahkan halal untuk pelbagai jenis produk termasuk makanan, kosmetik dan farmaseutikal.

Pada Oktober 2023, HDC dan Majlis Pensijilan Minyak Sawit Malaysia (MPOCC) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) yang menggariskan kerjasama dan memudahkan kerjasama dalam bidang promosi silang, pertukaran maklumat dan penerokaan peluang untuk membangun terutamanya mengenai kemampanan. inisiatif berkaitan dalam kedua-dua industri minyak sawit dan halal.

“Dalam usaha promosi perdagangan kami di luar negara, kami telah melihat permintaan yang besar untuk produk sampingan minyak sawit yang diperakui halal,” kata Azwan.. 

“Kami menjangka tahun ini dan seterusnya melihat perdagangan minyak sawit halal mengikut produk dan derivatif berkembang dengan ketara,” tambahnya.

Dengan menyelaraskan pematuhan MSPO dengan keperluan halal, Malaysia boleh mengukuhkan kedudukannya sebagai peneraju global dalam pengeluaran minyak sawit yang mampan sambil memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk produk halal merentasi pelbagai pasaran.

Sumber maklumat :

NST

Hantar blog ini kepada :