You are currently viewing Eksport Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran Vietnam Ke China Mengatasi Chile

Eksport Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran Vietnam Ke China Mengatasi Chile

Statistik kastam menunjukkan bahawa pada 2023, eksport sayur-sayuran, kentang, buah-buahan dan produk diproses negara lain ke China mencecah AS$24.4 bilion.

Thailand terus menduduki tempat pertama dengan AS$8.6 bilion, dengan bahagian pasaran sebanyak 36% di China, tetapi menurun hampir 2% daripada 2022. Vietnam mengatasi Chile dan menduduki tempat kedua, dengan eksport AS$3.4 bilion, dan bahagian pasarannya meningkat daripada 8% pada tahun sebelumnya kepada 14%.

Eksport buah-buahan dan sayur-sayuran Vietnam ke China meningkat dengan ketara pada 2023, dengan buah nangka meningkat sebanyak 44.6%, mangga meningkat sebanyak 44.2%, dan cili meningkat sebanyak 34.5%. Khususnya, China mengimport 493,000 tan durian Vietnam bernilai AS$2.1 bilion, dengan kuantiti meningkat sebanyak 1,107.0% tahun ke tahun dan nilai eksport meningkat sebanyak 1,035.8%.

China juga meningkatkan import buah-buahan dan sayur-sayuran yang diproses dari Vietnam tahun lepas, dengan eksport melonjak ke paras tertinggi. Data daripada Pentadbiran Am Kastam Vietnam menunjukkan bahawa eksport buah-buahan dan sayur-sayuran ke China meningkat dengan ketara pada Januari 2024, mencecah AS$306 juta, peningkatan sebanyak 20.1% berbanding Disember 2023, dan peningkatan sebanyak 103.9% berbanding Disember 2023.

Pada masa ini, sayur-sayuran dan buah-buahan Vietnam kebanyakannya dieksport ke China melalui pelabuhan darat di Wilayah Lang Son, terutamanya buah naga dan nangka, diikuti mangga dan durian. Tidak lama lagi pasaran China akan dibuka kepada lebih banyak buah-buahan Vietnam, termasuk durian beku, avocado, kelapa segar, limau, markisa, epal kastard dan buah-buahan lain.

 

Hantar blog ini kepada :